tirsdag 8. november 2011

Digitalt læringsarbeid i skyen. (Cloud computing)















http://www.fotopedia.com/items/flickr-2695267518 (cc-commons lisens)

En liten refleksjon rundt bruk av "skyen" i det digitale læringsarbeidet på min skole.

Per dags dato bruker vi på min skole en system som baserer seg i stor grad på lokale servere. "Vaktmesterne" har tilgang på disse serverne via et intranett, men ikke lærere og elever. Med dette systemet så må lærerne og elevene ha egne logg inn på pcene og alle  har fått tildelt hver sin lagrinsplass på den lokale serveren.

En av de store utfordringene med dette systemet, er at vår kommune er en del av et interkommunalt samarbeid, hvor "vaktmesterne" har ansvar for 6 kommuner. Hver av disse kommune har ulike systemer og løsninger på det datatekniske, uten at jeg skal gå inn på disse. Min utfordring i hverdagen er at etter sentraliseringen av drift er gjort, sitter det ingen "vaktmester" igjen i min kommune, som har god oversikt over hvordan vårt system er bygd opp. Ofte tar det langt tid for disse vaktmesterne å feilsøke i systemet.

Som både skolens "IKT-veileder" og kommunenes "IKT-veileder" har jeg diskutert med kommunens ansvarlige "IKT-rektor" mulige fremtidige løsninger for skolene i min kommune, særlig vår egen skole.

Vi ser nå mer i retning mot Cloud computing. med Fronter som LMS, tjenester som Google docs, nettbaserte lagringstjenester for bilder, video, dokumenter, sikkerhetskopiering osv.

Vi har erfart at dagens serverløsning fører til uoversiktlig lagring fra elever og lærerens side, stadig oppdatering av programvare, oppdatering av brukernavn og passord på elever-pc`er og lærer-pc`er.
Listen over utfordringer med dette systemet er lang.

Gradvis har vi nå gått over til å bruke "litt" av denne skyen som ligger klar. Etter å ha gått offensivt ut med store ambisjoner, spesielt med tanke på bruk av Fronter, har vi nå sett at vi må endre målsetningen vår noe.
Det viste seg raskt at bruk av "nettskyen" stiller visse krav, blant annet til nettverk og datapark.

Som en grendeskole i bygdenorge, har vår skole meget liten kapasitet på vår internettlinje. Etter at elever og lærere fikk økt motivasjon for å jobbe med nettbaserte læringsressurser og Fronter, merket vi at vår linje ikke taklet all trafikken. Så nå er vi på "stedet hvil". For å komme videre i vår prosess med å koble oss til "nettskyen" er vi helt avhenginge av å opppgradere til f.eks fiber.
I vårt tilfelle er vi heldige og kan koble oss til den lokale hjørnesteinsbedriften sin fiberlinje som ligger 5 meter på utsiden av vår skolegård. Jeg ser for meg at flere skoler i "grisgrendte" strøk har for liten kapasitet til å takle nettskyen, og at det er vanskelig å få gode nok løsninger for dette. Det er synd at det er det tekniske som skal sette sperrer for å bruke nettskyen.

En annen utfordring er dataparken, eller i vårt tilfelle rettigheter på egen pc. Ofte møter vi på store vansker med nettbaserte løsninger, da lærere ikke er administratorer på egne pc`er. Enkle ting, som f.eks å laste ned et ActiveX tillegg i nettleser, er ikke mulig, da det interkommunale selskapet setter strenge restriksjoner på hvem som har lov til hva.
I utgangspunktet er jo dette fordelen med "nettskyen". At det meste foregår på internett og at behovet for servere, innlogging osv. ikke er tilstede i stor grad. Pcene må være utstyret med køn nødvendig programvare, virusprogramvare og netttilgang.

Selv om det er mange løsninger i nettskyen som krever betaling, er det mange gratistjenester. Med så mange tjenester må det være lurt å spare lisenspenger på å bruke disse. Dette går både elever og lærere til gode, da det blir midler til å oppdatere og vedlikeholde dataparken.

Vi slipper lokal infrastruktur som det interkommunalet selskapet må vedlikeholde. (et selskap som krever millionbeløp for å utføre sine tjenester)

Utrolig spennende å gå inn på tankegangen at elev-pc`ene kun har internett-tilgang og i liten grad innstallert programvare. Samtidig ville det ha blitt en kjempejobb å dra med seg ansatte i alle "digitale" aldre.

1 kommentar:

  1. Fiber er framtida, heilt einig. Etter å ha lest litt forskjellig om fiber ser eg at det har alle fordelar, utanom ein. Kva skjer om det blir brudd på linja? I ein artikkel frå digi.no skreve av Marius Jørgenrud i september i år står det følgjande:

    "Ifølge Kivedahl kan fiberbrudd forårsakes av en rekke scenarier, deriblant gravearbeid, brudd på fiber som henger i master, uvær, torden, kraftig regnvær med mer"( Jørgenrud, 2011).

    Avhengig av korleis linja er montert, det verkar som om den de har tilgong på er i bakken, vil der vere moglegheit for brudd og feil som kanskje ikkje er godt nok lagt til rette for med tanke på kva som skjer om det blir nedetid og hverken lærarar eller elevar har tilgong på nettet der alt dei har av arbeid ligg.

    Er fiberløysinga for ny, for lite gjennomtenkt endå? Om skulen satsar på å kjøre denne måten å samhandle på kva er då plan B om plan A ikkje fungerar?

    Gjer ein som i UK når det har lagt seg fire cm med snø på bakken? Samfunnet tek fri og blir heime ein dag eller to?



    ----------------------------------------------------
    Jørgenrud, Marius 2011: Fiberbrudd slo ut TDC i 12 timer. Digi.no

    http://www.digi.no/877533/fiberbrudd-slo-ut-tdc-i-12-timer - besøkt 19.11.2011.

    SvarSlett