søndag 22. november 2009

Refleksjon rundt opphavsrett og personvern

Først og fremst vil jeg starte opp med å si meg litt enig med det som står i leksjonen:

"vi sliter med en juridisk og etisk tvangstrøye og sloss i motvind"

Opplevde det litt som en tvangstrøye når jeg skulle finne musikk som skulle ligge i lydfilen vi leverte i M3 oppgaven. Men samtidig gikk det opp et lite lys for meg at det er viktig å legge litt jobb i finne musikk som jeg lovlig kan bruke. Hvis vi tar en titt over "dammen" og bort til USA, hører vi at det er mange som går til sak, også mot privatpersoner som har brukt materiale med Copyright fritt. Med mange fildelingsprogram slik som limewire, bearshare, det gamle napster og ikke minst alle programmene for bitorrent, så vil det alltid være klar over de valg man tar digitalt. Selv om man skulle bryte reglene med vilje, eller gjøre det uten å være klar over det, så må man stå for det en har gjort. Da er det viktig å være klar over de retningslinjer som gjelder.

Ikke minst er det viktig at elevene vet hvilke retningslinjer som finnes. De er tross alt det jeg velger å kalle "superbrukere" av data. De er født og oppvokst med Pc, mac, mp3 spillere osv. Og jeg tror ikke at alle foreldre går inn for å avklare regler og lover med sine barn. Mange foreldre kan nok for lite om data for å ha et godt innsyn i hva barna gjør.

En liten avsporing fra tema: Det er altså veldig viktig at man har litt kontroll over hva barna driver med på dataen. Både på skolen og ikke minst hjemme. Det er ikke mange tastetrykk som skal til for å bryte en lov. derfor bør ikke barn sitte på eget rom med egen pc uten at foredrene vet hva som foregår. Jeg synes absolutt en hjemmepc bør plasseres på fellesareal, hvor foreldrene kan ta en rask titt i ny og ne.

Men når det er sagt, tror jeg overraskende mange barn og ungdom i norge bryter mange lover og retningslinjer. Mange fordi de ikke vet hva som gjelder og mange vet at de bryter dem.
Spesielt med tanke på bruk av musikk. De laster ned og bruker lydfiler på mp3 spiller. Og den dagen de da skal benytte musikk og publisere digitale filer med musikken, vil antageligvis heller ikke da tenke over at det faktisk er noe som heter opphavsrett. Det er et tankekors.

Hensyn rundt dette er viktig å ta for en lærer og ikke minst formidle til elevene.

1 kommentar:

  1. Hei, Espen!
    Hvis du googler på creative commons music får du opp 114 000 000 treff, mens creative commons sound effects "bare" får 1 650 000 treff. ( I realiteten noen færre;) Jeg har såvidt snust på noen av sidene og kom over www.jamando.com. Der lå det over 26 000 album i ørten ulike musikksjangre du kan gjøre hva du vil med. På bloggen min har jeg også med adressa til ei cc-samleside.

    SvarSlett