fredag 5. februar 2010

Sosial Web 1 – Øvingsoppgave


1. Facebook




Facebook er et av de mest kjente nettsamfunnene i Norge og verden. Etter min mening er facebook skremmende populær. Den er lett å bruke og lett å misbruke. Jeg kan se utallige muligheter med facebook, både privat og til pedagogisk bruk, men samtidig er jeg meget kritisk til bruk i skolen. Det er mange ”fallgruver” i Facebook. Den største utfordringen er personvernet til hver enkelt elev. Jeg har selv sett elever som har hengt ut andre elever på facebook og på Nettby. Det handler litt om elevenes holdning til slike nettsteder og til hva som er greit å dele med andre og hva som ikke er greit å dele med andre. Her har nok vi i skolen en viktig rolle enten vi vil eller ei. I mange hjem blir det nok ikke tatt tak i denne problematikken. Eksempler på problemstillinger rundt dette i facebook er f.eks muligheten til å dele bilder og til å ”tagge” bilder. Det finnes en mulighet til å skru av bilder av en selv (som har blitt tagget i ditt navn) slik at andre ikke ser det, men alle kan legge ut bilder av alle og i disse mobilkamera tider er dette et sensitivt område.Mange er brukere av facebook bare fordi at de ikke vil skille seg ut og bare være en som følger med i tiden og som er redd for å gå glipp av noe. Mange elever vil nok blir ”presset” litt ut i det. Dette er noe vi i skolevesenet må ta opp som samtaleemne allerede i tidlig alder.





2. Wordpress


Wordpress er en gratis løsning for de som ønsker å ha en blogg (skoleblogg). Det fine med wordpress er at den kan installeres på egen server, eller du kan få plass gratis hos wordpress. Dette gjør at vi kan gjøre nytte av den i pedagogisk sammenheng. Elevene kan godt bruke WP til å opprette sin egen hjemmeside/blogg og dele bilder, dokumenter, m.m. Kanskje et av de bedre ”hjemmeside” alternativene, da mulighetene er veldig mange, i tillegg til at den er relativ lett å betjene. Ser for meg den tenkt brukt på storskolen. Det samme minuset her som i de andre web tjenestene er at du må ha en E-Mail adresse og det er det per dags dato ikke alle elever på skolen hvor jeg jobber som har.



3. YouTube






YouTube gir unike muligheter. Her finner en alle slags type videoer og med litt opplæring i trygg og riktig bruk, kan elevene dra enorm nytte av youtube. Her finnes det instruksjons videoer, musikkvideoer, mange videoer som bidrar til læring. Viktig at læreren setter visse kriterier for bruk av youtube. Selv om det ligger mye bra der ute, må de ha tilsyn i forhold til hva de ser på og hva de laster opp. Som med alt innenfor sosial Web er det viktig å verne om personen og ikke gi ut personopplysninger. Dersom elevene lærer seg å bruke dette programmet på en trygg og sikker måte, kan det brukes på nesten samtlige trinn. En fellesfaktor som jeg er veldig opptatt av og som jeg her nevnt flere ganger er personvernet til elevene og trygg/sikker bruk av sosial web. Det å lære elevene dette er både hjemmets og skolens ansvar. Vi er tross alt langt inne i dataalderen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar