søndag 22. november 2009

Bruk av regneark i skolen - en refleksjon

Når det gjelder bruk av regnark i skolen for egen del, så er det et digitalt verktøy jeg bruker alt for sjelden. Etter å ha lest leksjonen om bruk av regneark, føler jeg at jeg har blitt motivert til å prøve det ut grundigere. Tidligere har jeg vel brukt mest regneark enten fordi det står eksempel på oppgaver i regneark i matematikkverket, eller fordi elevene skal jobbe med selve verktøyet. det har vært sjelden at jeg bruker regneark som et middel/verktøy for å nå kunnskapsmål i andre fag.

Både glosetesten som var eksempel i leksjonen og ulike former for regnetrening, virker som lettvinte praktiske måter å jobbe på. Det er klart at det er litt jobb å utarbeide maler osv. men når man først har gjort det, har man dem til senere bruk. Det gjelder å opparbeide seg et lite "lager" av regneark. I tillegg er det jo også veldig mye elevene selv kan lage.

Jeg har også testet ut OpenOffice, Calc, for første gang. Jeg har Excel installert, men så på dette som en anledning for å teste dette verktøyet som man kan få gratis. Mange skoler vil antageligvis benytte seg av det tilbudet. Tross alt er utgiftene mange, og det skal kuttes både her og der i disse trange tider.

OpenOffice er å finne på denne lenken:

http://www.openoffice.org/

Det er absolutt ikke det at jeg er imot Excel på noen som helst måte, men det er interessant å se på andre alternativer. Det jeg erfarte var vel at de var så like at hvis man behersker det ene så kan man lett beherske det andre.

Jeg fikk også testet ut noen av oppgavene/regnearkene som var i leksjonen og synes det var spennende å jobbe med. Det var litt leit at det var noen travle uker med forberedelse til leirskole og mye å gjøre på jobben, men skal absolutt bruke mye av det jeg har lært i min daglige praksis som lærer.

Regneark er litt sånn at man kan få utfordringer, uansett hvilket nivå man er på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar