søndag 22. november 2009

Digital lyd - opphavrettigheter

Refleksjon rundt opphavrettigheter på musikk og utfordringer rundt dette.

Det er mye å tenke på når en skal jobbe med lyd i pedagogiske øyemed. Opphavrett på musikk og personvern. Alt dette i forhold til publisering. En skal ha tunga rett i munnen når man jobber med lyd. Det er selvsagt en forskjell på om man skal publisere på nett eller om man skal publisere arbeidet innenfor klasserommet. Jeg har brukt en god del tid og energi på å finne musikk som går under Creative Commons lisensens og i å sette meg inn i Creative Commons. Det letteste å gjøre når man skal ha musikk er å finne slik musikk, eller rett og slett å spille inn lyd selv. (dersom man kan benytte seg av instrumenter/sang).

Samtykke fra foreldre er også viktig. Kanskje man skulle innhente et generellt samtykke i starten av skoleåret, slik at man slapp å gjøre dette ved hver enkelt annledning man jobbet med lyd. Når elevene skal bruke sin stemme og det kun skal publiseres på skolen, behøver man jo ikke innhente samtykke, så det er jo ikke sikkert at det blir aktuelt å publisere arbeidene på nett så ofte. Dette er viktig å tenke på.

Under min jakt på CC musikk så fant jeg noen nettsider jeg kan dele med de som også har lett mye:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

Wikipedia har endel lydfiler med CC lisens, men det er mye klassisk musikk

http://creativecommons.org/

Litt fakta om Creative Commons

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar