mandag 26. oktober 2009

Oppgave - Bilde 1

Dette første bildet er fra en fisketur jeg var på i sommer. Jeg har valgt disse bildene, siden jeg synes tredelsregelen kommer til sin rett på det ene bildet. På det første bildet er fiskeren i sentrum av bildet, men på bildet nummer 2 så er fiskeren plassert på venstre side av bildet og man får en bedre komposisjon i bildet. Det er ikke slik at linjene i bildet er rette, men så er det slik at elven heller ikke er rett. Fiskeren står i en sving og strømkanten foran i elven skal jo heller ikke være vannrett. På et bilde senere i oppgaven har jeg prøvd å redigere et bilde i Picnik slik at linjene blir i henhold til tredelsregelen.


Første bilde med fiskeren nesten sentrum av bildet:







Bilde nummer 2:






På bilde nummer to ser du at fiskeren er på venstre side. Man får et bedre helthetsinntrykk av situasjonen fiskeren befinner seg i.

På neste del av oppgaven skulle vi beskjære et bilde bilde slik at bilde ble kvadratisk. Jeg valgte å benytte et bilde jeg tok av 2 skiløpere når jeg hadde appelsinpause ved skiløypa. I utganspunktet er ikke skiløperne i midten av bildet, men de er litt nedenfor. Samtidig er de sentrert loddrett. Når jeg plasserte skiløperne nede til høyre, istedenfor i midten, ble det en annen dynamikk i bildet. Som forrige eksempel (som ikke var kvadratisk) så synes jeg at det ble best når jeg brukte tredelsregelen. Etter at jeg har lest om den, har jeg blitt inspirert til å bli mer oppmerksom på hvordan man tar et bilde og komposisjonen.

Bilde 1 - Motivet senterert (loddrett senterering)




Bilde 2 - etter tredelsregelen



Jeg har "lekt" meg litt med redigering av flere bilder. Legger ved et bilde hvor tredelsregelen kom veldig bra frem. Brukte tredelsverktøyet i Picnik så linjene (vannet) lå rett på tredels-strekene. I tillegg hadde jeg opprinnelig tatt bilde litt skeivt og fikk rettet opp dette.
Bildet endte opp i "wide" format. Ble litt for få piksler når jeg blåste opp igjen, så ved neste annledning skal jeg forsette å lagre bildet i høy kvalitet, helt til jeg er ferdig med å redigere.







Bilde fra nettet:

Refleksjon rundt bildet fra nettet. Jeg fant et bilde fra FlickrCC slik at jeg ikke skulle bryte opphavsretten. Jeg valgte å søke på "skyline" da jeg kommer fra bygda og er facinert av de store byene med skyskrapere.









Image: 'blue moon over manhattan' www.flickr.com/photos/94507863@N00/1480668640

En skal være litt kritisk i forhold til hvor mye bilder kan være etterbehandlet når man finner de åpent på nettet, men hvis en går ut fra bildet over slik det er, så synes jeg dette bilde har mange komposisjonsmessige virkemidler. Horisontal vannlinje etter tredelsregelen. Byen sine lys som speiles i vannet og gir en fin effekt, månen som speiles i vannet, hvordan vannet er riflete nærme den som tar bildet og hvordan det ser mer stille ut inne ved Manhattan. Jeg synes også det er effektfullt at månen får stå alene og at den ikke er senterert over byen.




























































1 kommentar:

  1. Bilde nr 2 av fiskeren, gjør at man bare må spørre: Ble det fisk? Stanga er bøyd og snøret stramt. Hva befinner seg i enden av snøret? Dette ble et veldig bra bilde - det forteller virkelig en historie som man blir nysgjerrig på :-)

    SvarSlett