søndag 11. oktober 2009

Tekstskaping i IKT - Øvingsoppgave 1

Tekstskaping med IKT – Øvingsoppgave 1

Jeg har tatt for meg noen av læringsressursene som forlagene har på nettet. De aller fleste av disse benytter seg av hypertekstualitet, interaktivitet og/eller multimodalitet. Disse ressursene vil være et naturlig hjelpemiddel for oss lærere. De at elever kan være interaktive mener jeg gjør læreprosessen mer omfattende og spennende for elevnene. Når en lærer velger å ta med seg elever inn på datarommet for å jobbe med disse nettressursene så bryter man opp det «mønsteret» som det gjerne blir i hverdagen.

Til vanlig har de fleste lærerere gjerne rutiner på f.eks matteundervisningen. Gjennomgå nytt stoff, øve, gi lekser, rette og gi tilbakemelding, for ikke å glemme prøver. Fordelen da med å få inn på en nettressurs, f.eks http://www.gyldendal.no/multi/, er at elevene automatisk får en motivasjon. De aller fleste elever i dag er «oppegående» når vi kommer til pc-bruk og jeg ser bare på den klassen jeg har, der samtlige av elevene har pc og nett-tilgang. En annen tydelig fordel jeg ser ved å bruke forlagene sine nettressurser er at man holder seg til fagplan og årsplan. Når jeg bruker samme verket både i bokformat og som nettressurs, følger jeg opp tema fra bok og målene som er satt for det kapittelet. Jeg ser jo at det finnes en jungel av gode og mindre gode nettressurser der ute. Det gjelder å sette seg litt inn i hva som finnes og ikke være redd for å prøve det ut med elever. Mange av mine kollegaer som ikke er vokst opp med data, kvier seg litt for å prøve og satser på den sikre og trygge undervisningen i klasserommet. Da føler jeg det er min oppgave som kollega, å hjelpe dem videre og vise dem hvilke muligheter som finnes.

Når det gjelder nettressurser som benytter seg av hypertekstualitet så er det ressurser jeg ikke kan mye om eller har benyttet meg mye av, men jeg ser ypperlige muligheter ved å ta det i bruk. Det at elevene kan lese en fortelling, hvor de kan ta alternative valg underveis, og at teksten kan ha ulike endinger. Dette gjør jo at fortellinger på nettet kan få mange dimensjoner. Jeg er veldig positiv til denne type lesing og skriving og ser mange fordeler.

Nettressurser som baserer seg på multimodalitet, gir elevene også flere dimensjoner av f.eks et tema. Lyd, bilde, film m.m er med på å stimulere sanseintrykkene til elevene og gi økt motivasjon. Noen ganger er det utrolig hva litt teknologi kan tilføre en ellers grå og trist undervisningshverdag. Bare det å legge ut en tekst og en filmsnutt som motivasjon og start i arbeidet med å skape en tekst, er en fin innfallsvinkel for elevene.

Bilde fra Multi sine nettressurser:


______________________________
http://www.gyldendal.no/multi/
stairs.cappelendamm.no
http://www.gyldendal.no/cims2html/default.ashx?template=grunnskolemarked&projectId=81&nick=gaia_marked&menuId=9187

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar