tirsdag 8. november 2011

Øvingsoppgave - Digital kompetanse - Den digitale skolen og det digitale klasserommet

Den digitale skolen, det digitale klasserommet og den digitale læreren. "Er læreren flaskehalsen i forhold til at elevene skal få den digitale kompetansen styringsdokumentene krever?"Dette spørsmålet blir stilt i oppgaveteksten til øvingsoppgave i leksjonen om digital kompetanse.

Først kan vi se litt på hva som ligger i begrepet "Digital kompetanse".
Morten Søby i ITU skriver i artikkelen fra ITU - "Digital skole hver dag" at kompetanse er en av de ressursene som er av samfunnets viktigste. Når vi kommer til økonomisk vekst, verdiskapning og samfunnsutvikling er kompetanse en av de viktigste faktorene. (Søby:2005)
I norsk skole foregår en vesentlig del av verdiskapningen og samfunnsutviklingen i Norge.

Dette betyr at den digitale kompetansen er viktig i samfunnet og dermed en viktig ferdighet som elevene skal kunne og tilegne seg i skolen. Skolen og hjemmet er de to arenaene som er grunnlaget for elevenes digitale kompetanse.

Under punkt 1.2 i "eNorge 2009 - det digitale spranget", en dokument fra Moderniseringsdepartementet, nevnes det at behovene for digital kompetanse endres raskt og øker kontinuerlig. Skal hver enkelt holde følge med utviklingen i samfunnet så må forutsetningene være tilstede. De finnes utrolig mange muligheter i IKT og evnen til å ta i bruk disse innebefatter begrepet "Digital kompetanse". Elementer som vurdering av innhold, kildekritikk og bruk av digitale verktøy ligger også i dette begrepet.  (Moderniseringsdepartementet:2005)

I sine mål for "eNorge" har Moderniseringsdepartementet også satt opp noen mål som kanskje enkelte ser på som ganske ambisiøse:

"I løpet av 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i utdanning og opplæring med vekt på:

– IT som læringsverktøy: Elever og studenter skal kunne utnytte IT på en sikker, fortrolig og kreativ måte for å utvikle de kunnskaper og ferdigheter de trenger som fullverdige deltakere i samfunnet.

– Bruk av IT i fagene: IT skal være integrert i alle fag gjennom læreplaner og som del av vurderingssystemet der dette er relevant.

– Digitale ferdigheter: Det skal utvikles metoder og verktøy for å vurdere og måle elevers og studenters digitale kompetanse, for å sikre at elever og studenter oppnår tilfredsstillende digital kompetanse." (eNorge:2005)

M
ed dette som utgangspunkt kan vi se på artikkelen som ligger på NRK - nyheter sine nettsider (http://www.nrk.no/nyheter/1.6736536) og se om det faktisk er læreren som er flaskehalsen i forhold til at elevene skal få den digitale kompetansen som styringsdokumentene krever.








Kilder_____________________________________________________________        

Moderniseringsdepartementet (2005)
eNorge 2009 - Det digitale spranget
Moderniseringsdepartementet - http://www.regjeringen.no/upload/FAD/Vedlegg/IKT-politikk/enorge_2009_komplett.pdf [Lastet ned: 08.11.2011]

Høyer og Hasselgård (2009):Læreren er flaskehalsen
NRK-Nyheter - http://www.nrk.no/nyheter/1.6736536 [Lastet ned:08.11.2011]



Søby, M (2005):
Digital skole hver dag -om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen
ITU, Universitetet i Oslo [Internett ] Tilgjengelig fra Utdanningsdirektoratet: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/5/ITU_rapport.pdf [ Lastet ned: 08.11.2011]

1 kommentar:

  1. At lærerne er “flaskehalsen” når det handler om manglende digital kompetanse hos dagens elever, kan nok stemme, alt etter hvordan man tolker utsagnet. Vi lærere står jo nærmest til å gi elevene muligheten til å skaffe seg denne kompetansen, og derfor fordres det at vi innehar en viss grad av digital kompetanse for å kunne gi elevene en form for undervisning som fører til dette.
    Men hvem er det så som skal sørge for at lærerne tilegner seg en digital kompetanse som duger til dette bruket? Er det opp til hver enkelt lærer? Er det opp til hvert enkelt kollegie å drive intern opplæring? Eller er det muligens skolemyndighetenes, skoleeiernes og skoleledernes ansvar å sørge for at så skjer? Svaret bør vel gi seg selv.
    Av egen erfaring kan jeg trekke frem en svært mangelfull opplæring/oppfølging i denne grunnleggende ferdigheten, så her synes jeg det blir helt feil å “skyte” på lærerne. Men vi står jo, som så ofte, lagelig til for hugg!

    SvarSlett