torsdag 10. november 2011

Styring og kontroll i skolen


I dette innlegget skal jeg kommentere styring og kontroll i skolen basert på en artikkel i dagbladet, skrevet av PhD forsker Stig Johannessen som jobber i NTNU samfunnsforskning AS.

Han har skrevet et ganske skarpt innlegg som tar for seg Kunnskapsdepartementets behov for styring og kontroll i skolen. Styring og kontroll i skolen er et hett tema i disse dager og har vært på agendaen i medier, skole og hos politikere i mange år. Særlig med tanke på de nasjonale prøvene og PISA.

Som adjunkt i grunnskolen opplever jeg ofte at det kan blir for mye byråkrati. Vurderinger, skjemaer og tilbakemeldinger skal skrives og fylles ut. Ofte spør jeg meg selv hvorfor gjør jeg dette? Er dette vurdering av læring eller er det vurdering for læring?

Når de nasjonale prøvene er gjennomført og resultatene har kommet, så ligger ansvaret på den enkelte lærer, i forhold til å bruke resultatene som et redskap for læring. Hvis ikke blir det kun vurdering for læring.
I utgangspunktet kommer Utdanningsdirektoratet med mange muligheter i forhold til etterbeid, men ikke alle lærere blir pålagt å følge dette opp.

Forsker Stig Johannessen er meget kritisk til all denne styringen og kontrollen, her er et utdrag fra hans artikkel:

"Siste tilskudd fra kunnskapsministeren er å underlegge alt som er knyttet til en persons egenart og identitet – inkludert seksuell legning – registrering, kategorisering og sentral kontroll. Med en blanding av faglig inkompetanse og ideologisk fanatisme plasserer dermed dagens ledelse i kunnskapsdepartementet seg blant de farligste som har regjert et norsk departement siden andre verdenskrig. Registering og kontroll av alle personlige trekk har av totalitært anlagte makthavere alltid vært det fremste middel til undertrykking og ensretting."
(Johannessen:2008)

Til en viss grad er jeg personlig enig med Johannessen i at det kan være for mye kontroll i dagens skole. Jeg kan skjønne at det er viktig å ha kunnskap om skolen og nivået på elevene. Det er naturlig for oss å kunne sammenligne oss med andre land og med hverandre. Men jeg vil si at det å se på dagens ledelse i kunnskapsdepartementet som de farligste som har regjert i departementet siden 2. verdenskrig, er for meg i drøyeste laget.

Selv mener jeg at det er viktig å måle oppnådd kompetanse, både for vurdering av læring vurdering for læring, men samtidig er det viktig at læreren får tid til å gjøre det han skal i klasserommet. Konstruere kunnskap hos den enkelte elev.
Dette skriver Dobson, Høyhilder og Engh i sin bok, vurdering for læring,

"Vurdering for læring er viktig for å oppnå økt læringsutbytte og faglig utvikling hos elever. Dette skjer gjennom mappevurdering og elevsamtaler. Vurdering av læring er likevel en sentral faktor i retting av prøver, som ved avsluttende, skriftlig eksamen"
(Engh,Dobson,Høyhilder, 2007:15)

Kilder:
Johannesen, Stig (2008): Artikkel i Dabladet: En illusjon om kontroll
NTNU samfunnsforskning AS, Dagbladet [Internett ] Tilgjengelig fra Dagbladet.no: 
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/11/04/552615.html [ Lastet ned 20.11.2011 ]

Engh, Roar., Dobson, Stephen. Og Høyhilder, Eli Kari (2007) Vurdering for læring. Kristiansand: Høyskoleforlaget 

1 kommentar:

  1. Stig Johannesen sier i artikkelen “En illusjon om kontroll” i Dagbladet 4. november 2008 at “I en situasjon hvor ny kunnskap og kvalitet på læring etterspørres i stadig større grad, synes hovedaktiviteten i den norske skolen å ha blitt planlegging, kontroll, registreringer, evalueringer og målstyring”.
    Jeg er enig med Johannesen når det gjelder dette, synes at i en travel skolehverdag er det mye som skal dokumenteres og registreres.

    Jeg kjenner meg godt igjen i det du sier om de nasjonale prøvene, der du skriver om hvordan de skal brukes som redskap for læring. Som lærer på 5. trinn står jeg midt opp i problematikken rundt bruken av de nasjonale prøvene. I lesing gjøres prøva på papir, her har vi selv rettet prøvene og sendt svarene inn. Vi har dermed tilgang til prøvene og ser hva elevene kan og hva de sliter med. Har også fått tilbakemelding på hvilken prøveklasse hver enkelt elev tilhører, og hva eleven kan i den prøveklassen.

    Når det gjelder engelsk og regning så gjøres disse digitalt. Her var det litt problemer under selve gjennomføringen. For det første var brukernavnene og passordene litt trøblete for mine 5. klassinger, her var det store og små bokstaver, ulike tegn og tall om hverandre, dette ble vanskelig. Etter at vi da endelig hadde fått logget alle på, så var det litt trøbbel med engelsken, der var det noen som “falt” ut. Men alle kom “inn” igjen og fikk gjennomført prøven. I ettertid så viser det seg at vi ikke var de eneste som hadde trøbbel. Store tekniske problemer ble rapportert fra mange skoler. Det var ikke alle som var like heldige som oss, som fikk gjennomført prøven. Nå i etterkant er det også blitt sagt at det ikke blir noen vurdering i engelsk.

    Når det gjelder regning, så skal evalueringene være klare 6.desember.

    Jeg mener at dette er altfor lang tid. Skal man ha mulighet til å jobbe videre med oppgavene og det som elevene sliter med. Så mener jeg at det er viktig med en rask tilbakemelding slik at elevene har mulighet får et bra læringutbytte.

    ____________________________________

    Johannessen, S. (2008, 04. november). En illusjon om kontroll. Dagbladet.
    Hentet fra http://www.dagbladet.no/kultur/2008/11/04/552615.html

    SvarSlett