mandag 7. november 2011

Øvingsoppgave 2 -Digital plattform - "Dataansvarlig"

Jeg ønsker å belyse rollen "dataansvarlig" i skolen. Selv har jeg vært i besittelse av denne rollen og føler emneansvarlig treffer prikken over i`en når han skriver om dette under pnkt 1.1.1 i leksjonen.
Underbetalt og overarbeidet er to gode stikkord og det er ikke særlig "dristig" nevne disse høyt.
På vår skole er det satt av 1 time av bunden tid "undervisningstid" og 1 time av ubunden tid (forberedelsestid) til IKT-Kontakten. IKT-kontakten, som er tittelen på denne rollen, har i tillegg til lite avsatt tid, utrolig mange områder som skal dekkes. I utgangspunktet var disse 2 timene ment til pedagogisk ikt, slik som det står beskrevet i leksjonen: "Pedagogisk IKT-veileder".

Med så mange digitale verktøy, så liten tid og så mange medarbeidere som skal veiledes så er det en utfordring å ta på seg rollen som "IKT-kontakt". I tillegg har de fleste skoler i dag en digital læringsplattform som skal oppdateres, lærere skal kurses, elever og ansatte skal legges inn osv.

I vår kommune har man valgt for å gå for Fronter som læringsplattform kontra PedIt som vi hadde tidligere. Dette medførte heldigvis at skolene nå er utstyrt med 1 person som er Fronterkontakt, og 1 person som er IKT Kontakt.
Dermed slipper en enkeltperson å sitte med alt "ansvar" på en skole. Det er alltid godt å være to. Spesielt under nasjonale prøver tidligere i år, da serveren til UDIR falt i fisk. Da var det vesentlig lettere å overbevise frustrerte medarbeidere om at det ikke var vårt "miljøfarlige avfall" som sviktet. (For 1 gangs skyld)

Jeg kommer ihvertfall ikke til å gå med på at man operer med kun 1 IKT-ansvarlig på skolen, såfremt den har ansvar for alt fra pedagogisk programvare til printerdriver og servere.

2 kommentarer:

  1. En dataansvarlig på skolen er ikke mye, det kan jeg være enig med deg i. På vår skole har vi en hovedansvarlig som har fått tildelt seks timer til denne oppgaven. I tillegg så er det en ansvarlig på hvert trinn(vi er en ungdomsskole). Vi som er ansvarlige på de to andre trinnene har fått tildelt tre timer i uken til oppgavene. Jeg ser at det er altfor lite i fohold til de oppgavene vi blir pålagt.

    Som regel tror alle mine kollegaer at jeg kan flytte fjell og være der akkurat når det brenner som mest og løse alle problemene som oppstår. Jeg synes det er vanskelig å sjonlere oppgaven som dataansvarlig på teamet og den vanlige jobben. Tiden strekker ganske enkelt ikke til. Jeg vil jo være der å hjelpe mine kollegaer når de trenger det, men da går det også utover min forberedelsestid.

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke noe innsikt i hvilke typer oppgaver ”dataansvarlige” har hatt der jeg har jobbet, men har skaffet meg et visst innblikk gjennom studiet, og det kan dessverre virke som om at den rollen du har hatt, er representativ for mange ”dataansvarlige” rundt om kring på skolene. Derimot har jeg en visjon om at alle skoler bør ha en egen pedagogisk IKT-veileder, som kun jobber som dette, for å sikre at skolene klarer å fylle kravene til den gjeldende læreplanen og for å kunne omtale seg som en digital kompetent skole. Den tekniske delen bør noen andre ta seg av, slik at det er et klart skille på hvem som skal inneha de ulike arbeidsoppgavene. Ergo ender jeg opp med samme konklusjon som deg om at skolen bør ha to ”dataansvarlige”.

    SvarSlett