onsdag 14. april 2010

Øvingsoppgave - Sammensatte tekster



COMIC LIFE

I delemnet sammensatte tekster har jeg valgt å ta for meg programmet Comic Life.


Jeg har også tatt en titt på de andre programmene/applikasjonene, men falt på en øvingsrunde med programmet Comic Life fordi det så ut til at det så veldig spennende ut.


Jeg tror også elevene vil tenke slik, derfor er det et verktøy som lett motiverer til bruk.Foreleser Kjell Antvort nevner også i leksjonsteksten et tankespørsmål:




"Tenk: Kan det være at det nettopp er læreres mangel på egen erfaring med slikeverktøy, teoretisk forankring, og evne til gjennom klare rammer å koble aktiviteten tillæreplanmål som gjør at aktiviteter med lekorienterte verktøy kan oppfattes som"bortkastet tid" i skolesammenheng?"




Klare rammer tror jeg kan være veldig viktig. Særdeles viktig i det første arbeidet med Comic Life. Jeg tror det er viktig å tørre å ta ibruk slike verktøy. Jeg tror det ofte kan være mangel på bevissthet og kunnskap fra lærerens side som gjør at slike program kommer i andre rekke. Man tør kanskje ikke ta steget inn på datarommet, med en større gruppe elever. Enten fordi de ikke har klart for seg læringsmål eller fordi det trygge er det letteste.Jeg ser klart for meg at dette programmet kan føre til måloppnåelse i flere fag. Dette programmet kan brukes til presentasjon og som produkt. Spesielt fint i forbindelse med sjangeren tegneserie i norskfaget.


I tillegg kan man bruke programmet for å definere ulike sosiale settninger. Det er det jeg har valgt å gjøre.Siden jeg er kontaktlærer, er jeg så heldig at jeg kan prøve ut programmer sammen med elever. Jeg er ikke redd for å prøve ut nye ting med elevene, og fant ut at Comic Life var midt i blinken. Elevene likte å jobbe med det og de likte resultatet.Her er et utsnitt fra min testversjon av det elevene skulle lage:









Her ser dere en Comic life som tar for seg hva man skal gjøre og hva man ikke skal gjøre i et klasserom. Dette oppfyller ikke direkte et læringsmål, men litt om klasseromsregler og sosial trening, ment som test. Bildene er av elever på skolen som har samtykket at de kan brukes. I de to første bildene oppførere elevene seg dårlig og gjør ting de ikke skal gjøre på skolen, kaster papirfly og prater uten å få lov. På de to nederste bildene gjør det som de skal, leser godt og rekker opp hånda. Dette visualiserer bra.I tillegg kan arbeidene lagres og legges i elevenes digitale mapper, til gjenbruk og til evaluering osv.




Her ser dere et utsnitt av programmet Comic Life:





Et veldig spennende program, som jeg så absolutt skal bruke i min praksis osm lærer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar