mandag 26. april 2010

Øvingsoppgave - Informasjonskompetanse (del 2)

Jeg valgte å lage en netvibes som øving til mappeoppgave m3. Selv om jeg legger denne ut først i dag, ble den opprettet i forkant av mappeoppgaven, med noen få endringer etterpå. Dette var slik jeg lærte meg å legge til RSS feeder og widgets (essensielle småprogrammer) i netvibes.

Slik så min testside ut:


Jeg synes netvibes er et glimrende verktøy eller en applikasjon om du vil, til å guide elevene på rett vei. Min netvibes er av en mer privat type, men jeg ser absolutt mulighetene til å lage ulike netvibes til ulik bruk i skolen.
Det kan være en netvibe til hvert enkelt fag og eventuelt til hvert enkelt tema. Det fine er at elevene får en "trygg" plattform som de kan styre utifra, men de må alikevell vise at de har kompetanse og at de kan bruke den.
Elevene må kunne vite hva de er inne på og hvilke kilder som er troverdige. Dette verktøyet kan nok bidra til at de blir mer opptatt av hvor de er og hvor de henter informasjonen sin fra. Slik som regjeringen er en troverdig kilde, i motsetning til private blogger. Her har læreren muligheter til å legge til rette for god aktivitet på nettet.

Ved oppstarte av f.eks et prosjekt om naturen og miljøet, kan læreren legge til RSS feedere, billedsøk, filmsøk osv. Mulighetene er absolutt mange! Et spennede verktøy!

Link til testside:

http://www.netvibes.com/espensperlin#%C3%98vingsoppgave_Informasjonskompetanse_2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar